چک در ثمن قرارداد ؟

4دی 1401
0 نظر

توصیه می شود که قسمتی از ثمن معامله را فی المجلس و هم زمان با تنظیم قرارداد بپردازید و باقیمانده را طی دو یا سه مرحله تا زمان تنظیم سند با تعیین تاریخ دقیق هر پرداخت و نحوه پرداخت آن را اعم از چک یا نقد تعیین کنید.

برای دریافت و پرداخت ثمن معامله حتی المقدور از وجوه نقد یا چک های تضمینی شده و یا بانکی استفاده نمایید. استفاده از چک های شخصی به هیچ وجه توصیه نمی شود مگر در صورت اطمینان و یا تضمین و ضمانت آن در پشت چک توسط یک شخص معتبر و مورد وثوق طرفین قرارداد.

اگر چک شخص مواجه با برگشت شود برای فروشنده خطراتی دارد از جمله اینکه طبق نظر اکثریت دادگاه ها امکان فسخ معامله به واسطه برگشت چک حتی با شرط آن در قرارداد وجود ندارد و صحیح نمی باشد.

عباسی هوم نامی آشنا در خرید و فروش

مثلاَ نوشتن این عبارت در قرارداد ها باطل است و رویه دادگاه ها آن را نمی پذیرد :   “ اگر یکی از چک های موضوع قرارداد برگشت خورد قرارداد خود به خود باطل است  “ این شرط صحیح نیست و در صورت برگشت چک، تاثیری در قرارداد نداشته و فروشنده صرفاَ باید اقدام به طرح دعوای الزام به پرداخت وجه چک علیه خریدار ملک نماید.

به جای متن فوق باید اینگونه شرط شود :  در صورت بی محل بودن هر یک از چک های این قرارداد، فروشنده ظرف مدت ده روز از تاریخ برگشت هر یک از آنها فسخ معامله به علاوه ضبط ثمن دریافتی قبلی را دارد.

به شرط اولی می گویند شرط فاسخ و به شرط دومی می گویند شرط فسخ. شرط فاسخ در سایر قسمت های قرارداد درست فقط نسبت به چک مورد قبول اکثریت دادگاه ها نمی باشد چون معتقدند چک وسیله پرداخت است نه کسب اعتبار لذا تسلیم پول نقد است و تاثیری در معامله نمی گذارد.

abasihome

( اینجا رویاها به خانه میرسند ) (Abasihome) ،بعنوان یکی از کارگزاری های خرید و فروش مستغلات در ایران، و یکی از بهترین مرجع های خوب برای خرید و فروش ، رهن و اجاره و مشارکت در ساخت ملک می باشد. همچنین متقاضیان خرید و اجاره ملک هم می توانند با جستجو در سایت ، فایل مورد نیاز خود را بیابند در ضمن اگر بدنبال ملک خاصی هستید و یا با جستجو در سایت ، ملک دلخواهتان را نیافته اید با ثبت و درخواست خرید یا اجاره ملک در سایت، مشاوران ما شما را یاری خواهند کرد تا به ایده آل ترین ملک خود برسید .. اهداف ما ۱. رسیدن به جایگاه برتر در حوزه خرید و فروش املاک ۲. فعالیت گسترده در سراسر کشور ۳. همکاری با کلیه مشاوران و آژانس های املاک تهران و سایر شهرهای ایران ۴. همکاری با سازندگان برند مطرح کشور 5.کارگزاری فروش ساختمانهای مارکدار از مجموعه (IBBI)

پیام بگذارید